ALGEMENE VOORWAARDEN ML TOURS B.V
De meest gestelde vragen uit de Algemene Voorwaarden vatten we onderstaand kort voor u samen. De aanvullende informatie over handbagage, ruimbagage, reisdocumenten en inchecken vindt u ook in de ‘veel gestelde vragen’ op onze website via de link en/of onderaan op onze website.
Bagage
Iedere Luchtvaartmaatschappij heeft eigen regels met betrekking tot bagage. Bijkomende kosten voor ruimbagage en overgewicht van bagage zijn eveneens afhankelijk van de Luchtvaartmaatschappij die de Vlucht uitvoert.
Handbagage Transavia
Elke passagier vanaf 2 jaar mag één stuk handbagage zoals een kleine handtas of laptoptas (van 40x30x20 centimeter) meenemen aan boord die onder de stoel past.
Wilt u grotere cabinebagage meenemen, dan dient u hiervoor te betalen. Samen met de handbagage mag de cabinebagage maximaal 10 kilo wegen. De handbagage kan altijd gegarandeerd mee aan boord. Zie de informatie op onze website
Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage. Wilt u babyvoeding, een luier tas of andere spullen voor de baby meenemen in de cabine, stop dit dan in uw eigen handbagage. Een baby tot 2 jaar heeft wel recht op 1 stuk ruimbagage van maximaal 10 kilo. Dit is inclusief buggy, maxi-cosi of kinderwagen.
Handbagage Brussels Airlines
Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen en een persoonlijk item. Het handbagage item mag maximaal 8 kilo wegen. De afmetingen van uw handbagage bagagestuk mogen niet groter zijn dan 55x40x23 cm. De afmetingen van uw persoonlijke item mogen niet groter zijn dan 40x10x30 cm. Zie de informatie op onze website
Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage. U mag wel voeding voor de baby meenemen voor consumptie aan boord. Een baby tot 2 jaar heeft recht op het meenemen van een buggy, maxi-cosi of kinderwagen.
Ruimbagage
Afhankelijk van de gekozen luchtvaartmaatschappij geldt een toeslag voor het vervoeren van ruimbagage. Bij het maken van de boeking van uw vlucht kunt u aangeven hoeveel stuks bagage u wilt meenemen en wat daarvan het maximum gewicht zal zijn. De luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende spelregels voor het meenemen van ruimbagage. Op onze website vindt u hierover meer informatie.
Wijzigen van de boeking.
U kunt uw boeking via Mijn ML Tours wijzigen of per telefoon via onze Customer Care team tijdens kantooruren wijzigen en tot uiterlijk 3 uur voor geplande vertrektijd. Als u bent ingecheckt voor uw vlucht dan kunt u uw boeking niet meer wijzigen of ruimbagage bijboeken.
De volgende wijzigingen zijn mogelijk:
- Reisdatum;
- Tijdstip van de heen- en/of terugvlucht (op dezelfde vertrek dag of een andere vertrek dag);
- Vertrek luchthaven en/of luchthaven van aankomst;
- Naamswijziging is onder voorwaarden mogelijk, mits u bij het maken van uw boeking tegelijkertijd een annuleringsdekking heeft afgesloten. In alle andere gevallen is een naamswijziging niet mogelijk. Zie hiervoor de spelregels van de annuleringsdekking op onze website.
Wijzigingskosten
De wijzigingskosten gelden per passagier en per gewijzigd traject. Daarnaast wordt het prijsverschil tussen het oude en het nieuwe tarief in rekening gebracht. Mocht het nieuwe tarief lager zijn dan het oude tarief dan wordt geen terugbetaling/vermindering toegepast.
- Tot 75 uur voor de vlucht tijd betaalt u voor een wijziging € 50,- per persoon per traject aan administratieve kosten.
- Vanaf 75 tot 27 uur voor vlucht vertrek betaalt u voor een wijziging € 120,- per persoon per traject aan administratieve kosten. Indien uw oude ticket (inclusief bagage) minder heeft gekost dan de te betalen wijzigingskosten van €120 dan worden de nieuwe wijzigingskosten hetzelfde als uw oude ticket (inclusief bagage).
- Vanaf 27 uur voor vlucht vertrek en op de vlucht dag zelf wordt bij een wijziging de volledig nieuwe ticketprijs per persoon en per traject aan administratiekosten in rekening gebracht.
Indien u een spelfout heeft gemaakt dan dient u direct na het maken van uw boeking contact op te nemen met Customer Care per telefoon of email en verzoeken de spelfout aan te passen. Voor het herstellen van de spelfout worden - ter beoordeling van ML Tours - geen kosten in rekening gebracht. Onder een spelfout verstaan we een kleine typefout in de naam, geslacht of geboortedatum.
Indien de spelfout niet direct na boeking aan ML Tours wordt doorgegeven, dan dient u € 50,- per persoon per traject te betalen. Dit geldt ook indien de naam niet correct en volledig volgens de paspoortgegevens in de boeking is vermeld.
Mocht u al bagage hebben geboekt dan wordt, bij een wijziging op uw verzoek, uw ruimbagage automatisch toegevoegd aan uw nieuwe vlucht, mits het dezelfde luchtvaartmaatschappij betreft. Wijzigt u naar een andere luchtvaartmaatschappij dan vervalt automatisch uw aangekochte bagage en moet u, indien gewenst, opnieuw uw bagage bijkopen voor uw nieuwe vlucht.
Annuleren van de boeking
U kunt uw vlucht(en) annuleren. Dit kan alleen op werkdagen en tijdens de kantooruren zie onze website of volg deze link: openingstijden. Een annulering buiten onze openingstijden wordt pas op de eerstvolgende werkdag behandeld.
Echter wij vergoeden uw ticket niet en ontvangt derhalve geen restitutie. Als u een eigen annuleringsverzekering heeft afgesloten kunt u daar vaak een beroep op doen. Heeft u bij ML Tours een annuleringsdekking afgesloten dan krijgt u afhankelijk van het moment van annulering een deel of het volledige bedrag van uw betaalde ticketprijs terug. De spelregels voor de annuleringsdekking vindt u op onze website via de link.
Als u geen gebruik maakt van de heenvlucht (no-show)
In geval van een no show of als u geen gebruik maakt van uw heenvlucht behoudt ML Tours zich het recht om de hieraan gekoppelde terugvlucht zonder vergoeding te annuleren. In bepaalde gevallen bieden wij u de mogelijkheid om tegen betaling van 100,- euro per passagier gebruik te maken van uw retourvlucht. U wordt hierover per email geïnformeerd.
Passagiers met een mobiliteitsbeperking, assistentie aanvraag
Passagiers die reizen met een eigen rolstoel of die begeleiding nodig hebben, kunnen beroep doen op bijstand. Dit doet u direct na het maken van uw boeking online door middel van het assistentie aanvraagformulier Deze aanvraag dient minimaal 48 uur voor de geplande vertrektijd te worden gedaan. Daarna kan het alleen via de luchtvaartmaatschappij.
Meldt duidelijk of u zelfstandig afstanden kunt lopen, trap kunt lopen of helemaal niet kunt lopen. Op basis van deze informatie wordt door de luchtvaartmaatschappij voor de juiste begeleiding verzorgd. Wij adviseren u dringend op tijd in te checken - 3 uur voor de geplande vertrektijd van de vlucht - zodat er voldoende tijd is om de aangemelde assistentie te kunnen verlenen.
Wijzigingen in het vluchtschema
ML Tours behoudt zich het recht voor om uw vlucht(en) te wijzigen waardoor uw vertrek- en/of aankomsttijd kan wijzigen. U kunt op onze website via Mijn ML Tours uw vluchttijden van uw gereserveerde vlucht(en) controleren. U dient altijd 48 uur voor vertrek de vluchttijden van uw gereserveerde vlucht(en) te checken en te herbevestigen. Ga hiervoor naar onze website via de link: mijn boeking.
Tarieven
De tariefvoorwaarden ML Tours zijn van toepassing op alle door ML Tours aangeboden vluchten. Het ML Tours standaard tarief bestaat uit: een vlucht en 1 stuk handbagage volgens de specificaties van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Op de ML Tours tarieven zijn geen kortingen van toepassing. Een baby (0 tot en met 1 jaar) mag reizen voor een gereduceerd tarief. Indien het kind twee jaar wordt voorafgaand aan of op de retourvlucht, heeft het kind voor de volledige reis een volwaardig vliegticket nodig (dus ook voor de heenvlucht).
ALGEMENE VOORWAARDEN ML TOURS B.V
ML Tours is onderdeel van Taha Tours BV en gevestigd te 3045 AP Rotterdam aan het Rotterdam Airportplein 60.
KvK: 14110846
BTW: NL8512999982B01
Telefoonnummer: +31 (0)20 722 0 722
E-mailadres: info@mltours.nl
ML Tours is een Reisagent die via haar Website of Kantoren op naam van de Passagier(s) Boekingen maakt voor Vliegtickets. ML Tours is zelf uitdrukkelijk geen partij bij de uiteindelijke overeenkomst(en) van vervoer. De Vlucht wordt uitgevoerd door een onafhankelijke Luchtvaartmaatschappij. ML Tours treedt niet op als reisorganisator/touroperator. Via ML Tours is het mogelijk om één of meer Boekingen tegelijkertijd doen. Ongeacht het aantal aan eventuele Boekingen, is iedere Boeking een separate Boeking die samen niet resulteren in een (pakket)reisovereenkomst. De wettelijke bepalingen met betrekking tot (pakket)reisovereenkomsten zijn niet van toepassingen op de Boekingen die via ML Tours worden gemaakt.
Inhoudsopgave
Artikel 1 Definities en werkingssfeer
1.1 Definities
1.2 De van toepassing zijnde (Algemene) Voorwaarden
1.3 De Opdracht in het algemeen
Artikel 2 Boekingen en betalingen
2.1 Betaling
2.2 Boekingsbevestiging en Vliegticket
2.3 Persoonlijke gegevens van Passagiers
2.4 Controle van de Boekingsbevestiging/Vliegticket(s)
2.5 Geen Boekingsbevestiging/Vliegticket ontvangen
2.6 Herroeping/bedenktijd
Artikel 3 Het recht op vervoer
3.1 Identificatieplicht
3.2 Reisdocumenten
Artikel 4 Tarieven
4.1 Algemeen
4.2 Toepasselijke tarieven
4.3 Belastingen
4.4 Prijswijzigingen
Artikel 5 Wijziging of opzegging/annulering door ML Tours
5.1 Dienstregeling
5.2 Annulering en wijziging
5.3 Vouchers en terugbetaling
Artikel 6 Wijziging, opzegging/annulering of overdracht door de Opdrachtgever
6.1 Overdracht van de reservering
6.2 Wijziging van route en/of datum/tijdstip
6.2.1 Wijziging van Producten en Services
6.2.2 Wijziging van naam, geboortedatum of sekse van de Passagier
6.3 Opzegging/annulering van de Boeking
6.3.1 No Show
6.3.2 ML Tours Annuleringsdekking
Artikel 7 De Vlucht
7.1 Inchecken
7.2 Instapweigering
7.3 Speciale assistentie
7.4 Minderjarige kinderen en baby’s
7.5 Zwangere vrouwen
Artikel 8 Bagage
8.1 Handbagage en cabinebagage
8.2 Ruimbagage
8.3 Medische bagage
8.4 Huisdieren
8.5 Bijzondere bagage en verboden voorwerpen
8.6 Beschadiging of verlies van bagage
Artikel 9 Gedrag aan boord
Artikel 10 Aansprakelijkheid
10.1 Aansprakelijkheidsbeperking
10.2 Overmacht
10.3 Internationale Verdragen
10.3.1 Schade voor persoonlijk letsel of overlijden
Artikel 11 Rente en incassokosten
Artikel 12 Klachten en rechtsvorderingen
Artikel 13 Wijzigingen en schrappingen
Artikel 14 Toepasselijk recht en bevoegdheid
Artikel 15 Privacy statement
Artikel 1 Definities en werkingssfeer
1.1 Definities
In deze algemene voorwaarden hebben de hierna vermelde begrippen de daarachter vermelde betekenis:
- Algemene Voorwaarden: De onderhavige Algemene Voorwaarden van ML Tours.
- Algemene Voorwaarden Luchtvaartmaatschappij: De Algemene (vervoers/verblijfs/verzekerings) Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij (Transavia of Brussels Airlines)
- Boeking: Het boeken van vliegtickets en vastleggen van Producten en Services.
- Bijzonder trekkingsrecht of BTR is een rekeneenheid vastgesteld door het Internationaal Monetair Fonds, in het Engels “Special Drawing Right” of SDR geheten.
- Kantoor: Fysieke locatie waar een Boeking kan worden gemaakt.
- Luchtvaartmaatschappij: de dienstverlener die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de Vlucht en met wie de Opdrachtgever een overeenkomst aangaat tot het verschaffen van vervoer of het verlenen van andere diensten, dit met inachtneming van diens toepasselijke voorwaarden. De Luchtvaartmaatschappijen waarmee ML Tours samenwerkt zijn Brussels Airlines en Transavia
- ML Tours: ML Tours B.V. die in de uitoefening van haar bedrijf optreedt als Reisagent (ook wel tussenpersoon) op het gebied van Vluchten.
- No Show: benaming voor Passagiers die niet tijdig ingecheckt zijn voor de Vlucht en die geen gebruik maken van de voor hen geboekte Vlucht.
- Opdracht: de overeenkomst van Opdracht tussen de Opdrachtgever en MLTours, waarbij MLTours optreedt als Reisagent.
- Opdrachtgever: Degene die als hoofdboeker de Boeking maakt. Het is niet noodzakelijk dat hij Passagier is.
- Openingstijden: Voor Nederland en België de weekdagen van maandag tot en met vrijdag van 09.30 – 18.30 uur en zaterdag van 10.30 – 17.00 uur (deze tijden kunnen in verband met zomer- en wintertijd en Ramadan afwijken).
- Overmacht: Een situatie zoals beschreven in art. 11.2 van de Algemene Voorwaarden
- Passagier: Degene wiens naam vermeld wordt op het geboekte Vliegticket te wiens behoeve de door MLTours verrichte Opdracht werd bedongen. De naam kan anders zijn dan de naam van de Opdrachtgever.
- Producten en Services: de extra bijgeboekte speciale service aanvragen die geen vliegticket zijn. Dit zijn onder andere: de annuleringsdekking, ruimbagage, cabinebagage, speciale assistentie, huisdieren, stoelreservering en andere producten en services.
- Reisagent: de tussenpersoon (MLTours) die adviseert, informeert en bemiddelt bij de totstandkoming van overeenkomsten op het gebied van reizen tussen de Opdrachtgever en de Luchtvaartmaatschappij
Reisdocumenten: alle documenten die vereist (kunnen) zijn voor het toetreden van een land. In ieder geval: paspoort, visum, inentingsbewijzen, geboorte akten, uittreksels bevolkingsregister en toestemming(s) formulier(en).
- Schade is Schade van welke aard dan ook, voortvloeiend uit of ontstaan in samenhang met door ML Tours uitgevoerde Opdracht of door de Luchtvaartmaatschappij verrichte Vlucht of andere daarmee verband houdende diensten, waaronder overlijden, letsel en Schade als gevolg van vertraging of gedeeltelijk verlies.
- Vervoerskosten: prijs voor de vliegtickets exclusief de kosten voor bijkomende Producten en Diensten.
- Vliegticket: Het vervoersbewijs en tevens boekingsbevestiging.
- Vlucht: De via ML Tours B.V. geboekte maar door de Luchtvaartmaatschappij uitgevoerde reis
- Website: www.mltours.nl
1.2 De van toepassing zijnde (Algemene) Voorwaarden
Naast deze Algemene Voorwaarden zijn de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen van toepassing. Deze zijn te vinden op de Website(s) van de desbetreffende Luchtvaartmaatschappij.
In deze Algemene Voorwaarden zal regelmatig worden verwezen naar de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen. ML Tours tracht steeds naar specifieke artikelen en regels van de Luchtvaartmaatschappijen te verwijzen. De Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen kunnen worden gewijzigd waardoor de verwijzingen niet meer overeenstemmen. De verwijzingen van ML Tours zijn steeds indicatief, het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtgever en de Passagier om de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen na te leven.
Vervoersvoorwaarden Luchtvaartmaatschappijen:
Brussels Airlines via de link van de Algemene Voorwaarden - Vervoersvoorwaarden
ML Tours kan haar Algemene Voorwaarden wijzigen. Deze wijzigingen worden na de publicatie op de Website van kracht. De Opdrachtgever en de Passagiers dragen de verantwoordelijkheid om steeds de meest recente Algemene Voorwaarden te raadplegen.
1.3 De Opdracht in het algemeen
Bij het boeken van de Vlucht(en) moet de Opdrachtgever bevestigen dat hij/zij kennis heeft genomen van en akkoord gaat met de Algemene Voorwaarden van ML Tours. Daarnaast moet de Opdrachtgever bevestigen dat hij/zij kennis heeft genomen van en akkoord gaat met de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij.
ML Tours biedt via haar Website of Kantoren Vliegtickets aan naar verschillende bestemmingen. ML Tours vertrouwt het vervoer toe aan Luchtvaartmaatschappijen van haar keuze. De Opdracht behelst de overeenkomst tussen de Opdrachtgever en ML Tours, waarbij ML Tours zich jegens de Opdrachtgever verbindt op te treden als Reisagent. De Luchtvaartmaatschappij is degene met wie de Opdrachtgever een overeenkomst aangaat en die, met inachtneming van de toepasselijke voorwaarden verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Vlucht. Door het maken van een Boeking sluit de Opdrachtgever rechtstreeks een afzonderlijke overeenkomst van vervoer af met de desbetreffende Luchtvaartmaatschappij. Op de Vlucht zijn de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij van toepassing. Bij klachten over de (uitvoering van de) gereserveerde Vlucht kan de Opdrachtgever op basis van de desbetreffende voorwaarden alleen de uitvoerende Luchtvaartmaatschappij aanspreken. De Luchtvaartmaatschappij die de Vlucht uitvoert wordt aangeduid op het Vliegticket.
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle bemiddelingsdiensten die ML Tours aanbiedt. De Opdrachtgever aanvaardt deze Algemene Voorwaarden als onderdeel van het Boekingsproces – nadat de Opdrachtgever de gelegenheid gehad heeft de voorwaarden te lezen, printen en/of op te slaan. Er komt geen overeenkomst van Opdracht tussen ML Tours en de Opdrachtgever tot stand als de Opdrachtgever deze Algemene Voorwaarden niet expliciet heeft aanvaard.
Het Privacybeleid van ML Tours is eveneens van toepassing op de Opdracht. Het Privacybeleid is toegankelijk via deze link.
Artikel 2 Boekingen en betalingen
Voor het maken van een Boeking dient de Opdrachtgever ten minste 18 jaar of ouder te zijn en juridisch bevoegd te zijn contractuele verbintenissen aan te gaan. Indien de Opdrachtgever een Boeking voor meerdere personen maakt, verklaart de Opdrachtgever door het geven van de Opdracht expliciet gemachtigd te zijn om deze Algemene Voorwaarden en de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij namens zichzelf en namens alle Passagiers van de groep te aanvaarden.
De Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat eventuele andere Passagiers kennis nemen van alle informatie zoals de Algemene Voorwaarden, de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij, documentatie en communicatie tussen de Opdrachtgever en ML Tours.
2.1 Betaling
De Opdrachtgever dient de volledige reissom direct te betalen bij boeken van de Vlucht. De reservering wordt pas definitief indien de volledige betaling ontvangen is door ML Tours. Indien de Opdrachtgever de betaling niet, niet geheel of niet tijdig voldoet, komt er geen Overeenkomst van Opdracht tot stand tussen de Opdrachtgever en ML Tours, noch komt er een vervoersovereenkomst tot stand tussen de Passagier(s) en de Luchtvaartmaatschappij. Indien de Opdrachtgever opnieuw de desbetreffende Vlucht wilt boeken, dient de Opdrachtgever er rekening mee te houden dat andere tarieven en voorwaarden kunnen gelden.
Betalen via ML Tours kan via verschillende betalingswijzen. ML Tours behoudt zich het recht voor om voor sommige betalingswijzen transactiekosten te rekenen, deze transactiekosten zullen duidelijk en voorafgaand aan de Boeking aan de Opdrachtgever worden meegedeeld.
2.2 Boekingsbevestiging en Vliegticket
Nadat de betaling is voltooid, ontvangt de Opdrachtgever het Vliegticket/boekingsbevestiging van ML Tours. Dit Vliegticket is naast het vervoerbewijs, tevens het bewijs van de overeenkomst voor het uitvoeren van de Vlucht gesloten tussen de Passagier(s) van wie de naam vermeld staat op het Vliegticket en de Luchtvaartmaatschappij. De Opdrachtgever ontvangt binnen 1 uur na betaling het Vliegticket(s). Vertoon van een geldig paspoort volstaat doorgaans bij de check-in voor het verkrijgen van de boarding card voor de geboekte Vlucht.
Overdracht van een Vliegticket is niet toegestaan. Wijziging of annulering van de Boeking brengt kosten met zich mee.
2.3 Persoonlijke gegevens van Passagiers
Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever om ervoor te zorgen dat alle aan ML Tours verstrekte gegevens van alle Passagiers juist en volledig zijn en alle voor de uitvoering van de Vlucht relevante informatie tijdig en juist heeft verstrekt. De naam en geboortedatum van de Passagier (s) dienen te worden ingevuld zoals vermeld op het paspoort van de desbetreffende Passagier.
Het is onontbeerlijk voor de uitvoering van de overeenkomst dat de persoonsgegevens van de Passagier(s) aan de Luchtvaartmaatschappij en/of daarbij betrokken instanties kunnen worden doorgegeven. Opdrachtgever stemt in dat de noodzakelijke gegevens door ML Tours (met inachtneming van de privacywetgeving) aan de Luchtvaartmaatschappij en/of de betrokken instanties worden doorgegeven. Voor meer informatie zie onze Website via de link.
2.4 Controle van de Boekingsbevestiging/Vliegticket(s)
De Opdrachtgever dient het ticket direct na de Boeking te controleren op onjuistheden zoals naam en geboortedatum (volgens paspoortgegevens). Binnen 24 uur na de Boeking kunnen deze ter beoordeling van ML Tours zonder wijzigingskosten worden aangepast. De wijzigingsvoorwaarden van artikel 6.2 van de Algemene Voorwaarden zijn van toepassing.
2.5 Geen Boekingsbevestiging/Vliegticket ontvangen
Indien de Opdrachtgever de e-mail met het Vliegticket niet ontvangt (controleer de spamfilter), dient de Opdrachtgever direct contact op te nemen met het Customer Care team van ML Tours. Zolang de Opdrachtgever geen Vliegticket heeft ontvangen is er geen overeenkomst tussen ML Tours en de Opdrachtgever tot stand gekomen en is er geen Vlucht gereserveerd.
2.6 Herroeping/bedenktijd
Zowel de bedenktijd op grond van de regeling ‘kopen op afstand’, als het herroepingsrecht op grond van het gewijzigde consumentenrecht zijn niet van toepassing op de Vluchten, de Overeenkomst van Opdracht en de daaraan gerelateerde Producten en Services. Vanaf het moment dat de Opdrachtgever op ‘betalen en bevestigen’ drukt, ontstaat er een betalingsverplichting. Na betaling is de Boeking definitief. Indien de Opdrachtgever na Boeking en betaling afziet van de Boeking, dan zijn de annuleringsvoorwaarden als genoemd in artikel 5 van deze Algemene Voorwaarden van toepassing.
Artikel 3 Het recht op vervoer
3.1 Identificatieplicht
Alleen de Passagiers waarvoor een geldig Vliegticket is uitgegeven zullen toegelaten worden tot de Vlucht. De Luchtvaartmaatschappij zal enkel vervoer ter beschikking stellen voor de Passagier(s) die wordt vermeld op het Vliegticket. Passagiers zal gevraagd worden zich te identificeren. Indien een Passagier niet kan bewijzen dat hij/zij de persoon is vermeld op het Vliegticket, kan de Luchtvaartmaatschappij hem/haar weigeren. Ook in geval de Passagier met een Vliegticket reist waarin zijn/haar naam niet correct wordt vermeld, kan dit leiden tot het weigeren van vervoer door de Luchtvaartmaatschappij. De Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen zijn toepassing:
Transavia: artikel 7 Algemene Voorwaarden
Brussels Airlines: artikel 7 Algemene Voorwaarden
3.2 Reisdocumenten
De Passagiers moeten in het bezit zijn van de vereiste Reisdocumenten. Het is de verantwoordelijkheid van de Passagiers om de juiste Reisdocumenten te bezitten. Indien de persoonsgegevens tussentijds worden gewijzigd stelt de Passagier ML Tours hiervan direct op de hoogte. ML Tours behoudt zich het recht voor kosten voor het wijzigen van persoonsgegevens in rekening te brengen.
De Luchtvaartmaatschappij is wettelijk verplicht het vervoer te weigeren van Passagiers die niet in het bezit zijn van de noodzakelijke Reisdocumenten van het land van vertrek en bestemming. De Passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste Reisdocumenten.
Indien een Passagier geweigerd wordt als gevolg van niet in het bezit hebben van de vereiste Reisdocumenten, heeft de Passagier of Opdrachtgever geen recht op teruggave van de ticketprijs.
De Passagiers dienen er rekening mee te houden dat veel landen eisen dat het paspoort nog zes maanden na de verblijfsperiode geldig is. Het aanvragen van een geldig visum enige tijd in beslag kan nemen. ML Tours raadt de Passagiers dan ook aan zo snel mogelijk een visum aan te vragen nadat de Vlucht werd geboekt.
Artikel 4 Tarieven
4.1 Algemeen
De tarieven van de op de Website gepresenteerde Vluchten worden weergegeven in Euro’s.
De tarieven vermeld op de Website zijn, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld, exclusief annuleringsdekking, ruimbagage, visa- en vaccinatiekosten of eventuele persoonlijke kosten.
Het toepasselijk tarief geldt enkel voor het vervoer tussen de luchthaven van vertrek en de luchthaven van aankomst. Het tarief omvat niet het vervoer tussen verschillende luchthavens (en/of terminals) gelegen in een stad, tenzij dit vervoer automatisch en zonder toeslag door de betreffende Luchtvaartmaatschappij wordt voorzien.
4.2 Toepasselijke tarieven
De tarieven worden vastgelegd op het ogenblik van de Boeking en worden op dat moment aan de Opdrachtgever meegedeeld in een kostenoverzicht bij de laatste stap van de Boeking. De tarieven kunnen variëren volgens het aantal stoelen beschikbaar op het ogenblik van de Boeking.
4.3 Belastingen
Alle belastingen en/of daarmee vergelijkbare overige kosten opgelegd door de overheid of ieder andere instantie, in het bijzonder luchthavenautoriteiten en de Luchtvaartmaatschappij, met betrekking tot de Passagiers, bagage of andere faciliteiten, zijn onderdeel van de genoemde tarieven en dienen te worden betaald door de Opdrachtgever.
Luchthavens kunnen lokaal een aanvullende vertrekbelasting berekenen. Deze vertrekbelasting staat los van het door de Opdrachtgever geboekte Vlucht en wordt plaatselijk berekend door de luchthaven (vaak in lokale valuta). De hoogte van deze vertrekbelasting kan variëren en verschilt per bestemming. ML Tours noch de Luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor (de betaling van) dergelijke lokaal opgelegde vertrekbelastingen.
4.4 Prijswijzigingen
ML Tours behoudt zich het recht voor om eventuele onvoorziene heffingen, belastingen, kosten of toeslagen die worden geheven op grond van een wettelijke regeling door de overheid, door nationale of andere autoriteiten, door de luchthaven of door de Luchtvaartmaatschappij, afzonderlijk aan de Opdrachtgever en/of Passagier(s) in rekening te brengen dan wel (na ontvangst van de Boekingsbevestiging) na te heffen.
ML Tours behoudt zich daarnaast het recht voor de prijs na de Boeking aan te passen ten gevolge van een objectieve, relevante en onvoorzienbare stijging van de kosten door gewijzigde omstandigheden (brandstofprijs, oorlogen, aardbevingen). In geval van prijsaanpassing op deze grond zal ML Tours de Opdrachtgever onmiddellijk en uiterlijk 7 dagen voor de Vlucht op de hoogte stellen. De Opdrachtgever kan de Overeenkomst van Opdracht ontbinden volgens volgende voorwaarden:
- de prijswijziging vindt plaats binnen drie maanden na het afsluiten van de Overeenkomst van Opdracht: de Opdrachtgever kan de Overeenkomst van Opdracht ontbinden zonder kosten en met terugbetaling van de reissom;
- de prijswijziging vindt plaats drie maanden na het afsluiten van de Overeenkomst van Opdracht: de Opdrachtgever kan de Overeenkomst van Opdracht kosteloos en met terugbetaling van de reissom ontbinden indien de prijs van de totale reissom met meer dan 15 procent toeneemt.
In ieder geval dient de Opdrachtgever het recht op ontbinding binnen de 48 uren na kennisgeving door ML Tours uit te oefenen. De Opdrachtgever dient ML Tours hiervan schriftelijk in kennis te stellen door het verzenden van een e-mail aan info@mltours.nl tijdens de Openingstijden. Indien de Opdrachtgever dit niet doet wordt hij geacht de prijswijziging te hebben geaccepteerd en is hij verplicht de prijswijziging te betalen.
Artikel 5 Wijziging of opzegging/annulering door ML Tours
5.1 Dienstregeling
Vluchtschema's zijn regelmatig onderhevig aan wijzigingen. De Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk om uiterlijk een dag voor vertrek van elke route het definitieve vluchtschema (route en tijden) te controleren en de Passagiers in kennis te stellen van het definitieve vluchtschema. De Opdrachtgever kan op de Website eenvoudig het vluchtschema te raadplegen via Mijn ML Tours.
ML Tours wijst erop dat de Luchtvaartmaatschappij gerechtigd is om een Vlucht te doen uitvoeren door een andere Luchtvaartmaatschappij en/of met een ander luchtvaartuig en/of vervoermiddel.
Indien de Luchtvaartmaatschappij de Vlucht annuleert of wijzigt zijn de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij van toepassing.
Transavia: Artikel 9 Algemene Voorwaarden
Brussels Airlines: Artikel 9 Algemene Voorwaarden
5.2 Annulering en wijziging
Indien ML Tours de Boeking annuleert of een eerder bevestigde vliegtuigstoel niet beschikbaar is, zal ML Tours een redelijk alternatief aanbieden, al dan niet met dezelfde Luchtvaartmaatschappij. ML Tours zal in dat geval de Opdrachtgever en betreffende Passagiers informeren via de bij de Boeking opgegeven contactgegevens. Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever om aan ML Tours zijn of haar contactgegevens en deze van de Passagiers door te geven, waar hij of zij bereikbaar is in geval van wijzigingen in het (de) vluchtschema('s). Ook behoudt ML Tours zich uitdrukkelijk het recht Vluchten te annuleren wegens onvoldoende bezetting. Indien er geen alternatieve Vlucht voorhanden is, ontvangt de Opdrachtgever de som van de Boekingskosten terug die hij/zij voor de geannuleerde Vlucht had betaald volgens de voorwaarden van artikel 5.3 van deze Algemene Voorwaarden.. Behoudens Overmacht zullen wijzigingen in het vluchtschema onverwijld en minstens twee weken voor de gereserveerde Vlucht worden meegedeeld.
5.3 Vouchers en terugbetaling
Indien de Boeking door ML Tours wordt geannuleerd ontvangt de Opdrachtgever een e-mail van ML Tours. De Opdrachtgever heeft de keuze om voor alle door ML Tours geannuleerde boekingen, op de volgende manieren te worden gecompenseerd:
- Een voucher met het tegoed van het bedrag van de geannuleerde ticket(s) of;
- Omboeken naar een andere datum/bestemming zonder omboekingskosten. De Opdrachtgever betaalt enkel het eventuele prijsverschil, of;
- Terugbetaling van de geannuleerde ticket(s).
De voorwaarden van de voucher zijn als volgt:
- De voucher is onbeperkt geldig;
- De Opdrachtgever kan de voucher gebruiken voor alle Vluchten op de Website;
- Indien het bedrag van de voucher niet volledig wordt aangewend voor een Boeking, dan kan de Opdrachtgever het resterende bedrag gebruiken voor een volgende Boeking;
Artikel 6 Wijziging, opzegging/annulering of overdracht door de Opdrachtgever
6.1 Overdracht van de reservering
De Passagier kan het Vliegticket voor de Vlucht niet overdragen aan een derde, tenzij de Opdrachtgever voor deze Passagier een annuleringsdekking heeft afgesloten, zie deze link
6.2 Wijziging van route en/of datum/tijdstip
Bij wijziging door Opdrachtgever van het traject en/of datum en/of tijdstip na het voltooien van de Boeking brengt ML Tours wijzigingskosten in rekening. De wijzigingskosten gelden per Passagier en per gewijzigd traject. Daarnaast wordt het prijsverschil tussen het oude en het nieuwe tarief in rekening gebracht. Mocht het nieuwe tarief lager zijn dan het oude tarief dan wordt geen terugbetaling/vermindering toegepast.
Wijzigingskosten:
- Tot 72 uur voor de geplande vertrektijd (start check-in tijd): 50 euro per Passagier/per traject;
- Minder dan 72 uur voor de geplande vertrektijd tot 27 uur voor de geplande vertrektijd (start check-in tijd): 120 euro per persoon/per traject;
- Binnen 27 uur voor de geplande vertrektijd (start check-in tijd):de volledig nieuwe ticketprijs per Passagier en per traject;
Wijzigen van de reservering kan via de Website, Mijn ML Tours: of per email en telefonisch tijdens de Openingstijden. Een wijziging buiten dit tijdsbestek wordt pas behandeld op de eerstvolgende werkdag. Wijzigingen die doorgegeven worden via het Customer Care per telefoon of e-mail worden aangepast na schriftelijk akkoord van de Opdrachtgever. De Opdrachtgever is verplicht de wijziging per ommegaande te betalen door middel van de toegestuurde betaallink. Wanneer er geen volledige betaling heeft plaatsgevonden heeft ML Tours het recht om de Boeking te annuleren.
6.2.1 Wijziging van Producten en Services
Onder Producten en Services verstaat ML Tours de extra bijgeboekte speciale service aanvragen die geen vliegticket zijn. Dit zijn onder andere: annuleringsdekking, ruimbagage, cabinebagage, speciale assistentie, huisdieren, stoelreservering en andere Producten en Services.
Alle diensten vermeld onder dit punt kunnen noch gewijzigd, noch geannuleerd worden. Geboekte ruimbagage kan evenmin geannuleerd worden, maar het geboekte gewicht kan door een wijziging door de Opdrachtgever worden verhoogd.
Indien de Opdrachtgever al ruim- en cabinebagage heeft geboekt dan wordt, bij een wijziging op zijn/haar verzoek, de ruim- en cabinebagage automatisch toegevoegd aan de nieuwe Vlucht, mits die nieuwe Vlucht door dezelfde Luchtvaartmaatschappij wordt uitgevoerd. Wanneer een nieuwe Vlucht door de wijziging bij een andere Luchtvaartmaatschappij wordt geboekt en/of de route wijzigt dan vervalt de aangekochte bagage en moet, indien gewenst, opnieuw ruim- en cabinebagage worden voor de nieuwe Vlucht worden aangekocht. De prijs voor de geboekte maar door de wijziging vervallen ruim- en cabinebagage wordt niet terugbetaald noch verrekend.
6.2.2 Wijziging van naam, geboortedatum of sekse van de Passagier
Een naamswijziging is alleen mogelijk als de Opdrachtgever hiervoor een annuleringsdekking heeft afgesloten, zie hiervoor de link. De volgende kosten worden daarvoor door ML Tours in rekening gebracht:
- Tot 40 dagen voor vertrek: gratis
- Tot 7 dagen voor vertrek: 50 euro per naam
- Binnen 7 dagen voor vertrek: een naamswijziging is niet meer mogelijk
Indien de Opdrachtgever een spelfout heeft gemaakt dan dient de Opdrachtgever binnen 24 uur na het maken van de Boeking contact op te nemen met Customer Care per telefoon of e-mail tijdens de Openingstijden en verzoeken de spelfout aan te passen. Voor het herstellen van de spelfout worden - ter beoordeling van ML Tours - geen kosten in rekening gebracht. Een spelfout is een kleine typefout in de naam, sekse of geboortedatum.
Indien de spelfout pas later wordt doorgegeven of door ML Tours wordt vastgesteld, dan dient er 50 euro per persoon per traject te worden betaald, tenzij de Opdrachtgever de annuleringsdekking heeft afgesloten en de wijziging 40 dagen voor vertrek wordt aangevraagd.
6.3 Opzegging/annulering van de Boeking
De Opdrachtgever kan de overeenkomst geheel of gedeeltelijk opzeggen/annuleren. Indien de Opdrachtgever de overeenkomst opzegt/annuleert, bedragen de kosten van annulering van een Boeking 100% van het voor de Boeking verschuldigde bedrag. Er wordt derhalve geen restitutie verleend. De Opdrachtgever wordt aangeraden een annuleringsdekking af te sluiten zie hiervoor de link.
De opzegging/annulering dient voor de Vlucht aan ML Tours meegedeeld te worden, met aanduiding van het reserveringsnummer van de geboekte Vlucht(en). Alleen van toepassing voor de algehele Boeking en niet op de heen- of terugreis.
Annuleren/opzeggen kan alleen tijdens de Openingstijden. Een annulering/opzegging buiten de Openingstijden wordt pas behandeld op de eerstvolgende werkdag. Annuleren/opzeggen dient via e-mail gedaan te worden aan: info@mltours.nl.
6.3.1 No Show
Indien een Passagier niet opdaagt voor een Vlucht, zal de Luchtvaartmaatschappij de Passagier beschouwen als een "No Show", wat leidt tot annulering van alle vervolg Vluchten zoals de retour Vlucht. De betaalde prijs voor de geannuleerde Vlucht(en) wordt niet gerestitueerd. De Opdrachtgever wordt door ML Tours binnen twee werkdagen schriftelijk op de hoogte gesteld van de annulering van de vervolg Vluchten van de betrokken Passagier. ML Tours biedt de mogelijkheid tegen bijbetaling van 100 euro per Passagier gebruik te kunnen maken van de retour Vlucht. De Passagier kan ook een nieuwe Vlucht bij ML Tours boeken. In deze gevallen zal de Opdrachtgever per e-mail worden bericht. Passagiers dienen voorafgaand aan te geven of zij tegen bijbetaling gebruik willen van de geboekte Vlucht. Indien de Passagier geen gebruik van de Vlucht heeft gemaakt door onvoorziene omstandigheden, kan ML Tours ervoor kiezen om geen kosten in rekening te brengen. Dit staat volledig ter vrije beoordeling van ML Tours.
6.3.2 ML Tours Annuleringsdekking
De Opdrachtgever heeft de mogelijkheid om bij ML Tours een annuleringsdekking af te sluiten. Indien Opdrachtgever deze dekking heeft afgesloten, wordt bij annulering de volledige of een percentage van de Vervoerskosten gerestitueerd. De annuleringsdekking kan alleen worden afgesloten tegelijkertijd met het maken van de Boeking. Zij kan niet achteraf worden afgesloten. Voor het afsluiten van de annuleringsdekking wordt een aparte prijs in rekening gebracht.
Wanneer de Opdrachtgever de Boeking wenst te annuleren worden de volgende percentages gerestitueerd:
- Tot 40 dagen voor vertrek: 100% van de betaalde Vervoerskosten
- Tot 14 dagen voor vertrek: 70% van de betaalde Vervoerskosten;
- Tot 7 dagen voor vertrek: 50% van de betaalde Vervoerskosten;
- Binnen 7 dagen voor vertrek wordt er niets gerestitueerd
Annulering is alleen mogelijk voor de gehele Boeking (heen- en terugreis). Producten en Services vallen niet onder de annuleringsdekking.
Annuleren van de Boeking kan alleen per email door de Opdrachtgever aan: info@mltours.nl tijdens de Openingstijden. Een annulering buiten deze tijden wordt pas op de eerstvolgende werkdag behandeld (vanaf die en gaat de datum van melding in). Meer informatie is beschikbaar op de Website en deze link.
Artikel 7 De Vlucht
De Luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Vlucht. Deze voorwaarden zijn terug te lezen op de Website van de Luchtvaartmaatschappij welke bij de Boekingsbevestiging aan de Opdrachtgever zijn toegestuurd.
Het is de eigen verantwoordelijkheid van de Passagier en Opdrachtgever om de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen voor het uitvoeren van de Vlucht te lezen en deze na te leven. In het geval dat de Algemene Voorwaarden van ML Tours afwijken van deze van de Luchtvaartmaatschappijen dan gaan de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen voor wat betreft de uitvoering van de Vlucht en specificatie van bagage zoals opgenomen in artikelen 7 tot en met 10 van deze Algemene Voorwaarden. ML Tours aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade die de Opdrachtgever of Passagier zou lijden door het niet naleven van de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen door de Passagier en/of Opdrachtgever.
Transavia: Algemene Voorwaarden
Brussels Airlines: Algemene Voorwaarden
7.1 Inchecken
De Passagiers dienen zich tijdig aan te melden voor de check-in. Dit is doorgaans 3 uur voor vertrek, tenzij anders vermeld. De Passagier dient vóór sluitingstijd van de check-in balies ingecheckt te zijn (ten minste 60 minuten voor vertrektijd) en de mogelijke ruimbagage afgegeven te hebben. Ook in geval van een vertraging dient de Passagier in te checken voor de sluitingstijd van de oorspronkelijke vertrektijd.
Passagiers die te laat bij de gate aankomen, worden niet aan boord toegelaten. De Luchtvaartmaatschappij is in dat geval gerechtigd Passagiers of bagage die niet klaar zijn voor boarding en/of inlading te weigeren, zonder dat de prijs van de Boeking wordt gerestitueerd.
7.2 Instapweigering
De Luchtvaartmaatschappij mag een Passagier en/of zijn/haar bagage weigeren te vervoeren om redenen van orde en veiligheid.
Er wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden van de betreffende Luchtvaartmaatschappij:
Transavia: Artikel 18 Algemene Voorwaarden
Brussels Airlines: Artikel 7 Algemene Voorwaarden
Andere gronden van weigering, zoals een weigering bij de douane, komen volledig voor rekening van de Opdrachtgever. Ook indien de Passagier reeds is ingecheckt wordt het bedrag dat de Opdrachtgever voor het ticket heeft betaald niet gerestitueerd.
7.3 Speciale assistentie
Passagiers die assistentie nodig hebben wegens immobiliteit, dienen dit voorafgaand aan de Vlucht aan te vragen. Tot 5 dagen voor vertrek kan dit via het assistentie aanvraagformulier op de website van ML Tours. Vanaf 5 dagen tot 48 uur voor vertrek dient het verzoek bij de Luchtvaartmaatschappij in te dienen.
Aangezien per Vlucht om veiligheidsredenen een maximum aantal mindervalide Passagiers kunnen worden toegelaten, kan de Luchtvaartmaatschappij de mindervalide Passagiers die niet van te voren zijn aangemeld (tot uiterlijk 48 uur voor vertrek) weigeren te vervoeren. In dat geval heeft de geweigerde Passagier geen recht op restitutie van de ticketprijs. Voor alle Vluchten moeten de “speciale aanvragen” altijd bevestigd worden. De eventuele betaling van de kosten ervan gebeurt op de luchthaven, tenzij anders wordt aangegeven.
Meer informatie en registeren via de volgende link: Speciale verzoeken
Daarnaast kunt u hierover meer informatie vinden via onderstaande links.
Transavia: Medische assistentie
Brussels Airlines: Speciale assistentie
7.4 Minderjarige kinderen en baby’s
Kinderen jonger dan 2 jaar hebben geen recht op een eigen zitplaats en moeten reizen op de schoot van een volwassene. Baby’s (0 tot 2 jaar) betalen een gering bedrag dat wordt weergegeven op in het kostenoverzicht bij de laatste stap van de Boeking. Om veiligheidsredenen is het aantal baby's aan boord beperkt. De voorwaarde om voor het gering bedrag te kunnen reizen is dat het kind zowel bij de heen- en retourvlucht onder de 2 jaar is. Indien het kind twee jaar wordt voorafgaand aan of op de retourvlucht, heeft het kind voor de volledige reis een volwaardig Vliegticket nodig (dus ook voor de heenvlucht).
Alleen reizende minderjarigen moeten of kunnen (afhankelijk van de leeftijd) assistentie aanvragen vanaf de check-in, tijdens de Vlucht en bij aankomst op de bestemming. Kinderen tussen 5 en 11 jaar mogen alleen reizen als ze speciale assistentie hebben gevraagd of als ze samen met iemand van minstens 12 jaar oud reizen. Op vraag van de Opdrachtgever kunnen ook tieners tussen 12 en 18 jaar worden begeleid.
Indien de Opdrachtgever gebruik wil maken van de assistentie voor minderjarigen dient dit te worden aangevraagd bij de Luchtvaartmaatschappij. Bij niet tijdig aanvragen van de assistentie, kan de Passagier geweigerd worden. In dat geval bestaat geen recht op restitutie van het vliegticket. De Luchtvaartmaatschappijen brengen kosten in rekening voor het verlenen van assistentie.
Meer informatie hierover kunt u via onderstaand links vinden.
Transavia: Minderjarige kinderen
Brussels Airlines: Alleenreizende kinderen
7.5 Zwangere vrouwen
Het staat de Luchtvaartmaatschappij vrij zwangere vrouwen te weigeren afhankelijk van het aantal
weken waarin de zwangerschap zich bevindt, raadpleeg hierover de voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij.
Transavia : Artikel 7.6 Algemene Voorwaarden en Website
Brussels Airlines : Artikel 17 Algemene Voorwaarden en Website
Artikel 8 Bagage
Iedere Luchtvaartmaatschappij heeft eigen regels met betrekking tot bagage. Bijkomende kosten voor ruimbagage en overgewicht van bagage zijn eveneens afhankelijk van de Luchtvaartmaatschappij die de Vlucht uitvoert.
De Algemene Voorwaarden van de desbetreffende Luchtvaartmaatschappij zijn van toepassing.
Transavia: Artikel 8 Algemene Voorwaarden
Brussels Airlines: Artikel 8 Algemene Voorwaarden
Het is de eigen verantwoordelijkheid van iedere Passagier en Opdrachtgever om de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen voor het uitvoeren van de Vlucht te lezen en deze na te leven. In het geval dat de Algemene Voorwaarden van ML Tours afwijken van deze van de Luchtvaartmaatschappijen dan gaan de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen wat betreft de uitvoering van de Vlucht en specificatie van bagage voor op deze van ML Tours. ML Tours aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade die de Opdrachtgever of Passagier zou lijden door het niet naleven van de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen door de Passagier en/of Opdrachtgever.
8.1 Handbagage en cabinebagage
De voorwaarden voor handbagage en cabinebagage verschillen per Luchtvaartmaatschappij. Controleer voor de Vlucht de Algemene Voorwaarden van de uitvoerende Luchtvaartmaatschappij.
Bijkomende cabinebagage kan bij ML Tours worden geboekt bij de Boeking of achteraf per e-mail of telefoon via Customer Care. Wijzigingen die doorgegeven worden via het contact center per telefoon of e-mail worden doorgevoerd na ontvangst van het schriftelijk akkoord en betaling van de Opdrachtgever. Indien ML Tours geen betaling voor de geboekte bagage ontvangt kan zij overgaan tot het annuleren van de volledige boeking. De Opdrachtgever wordt in dat geval niet gerestitueerd.
De Algemene Voorwaarden van de betreffende Luchtvaartmaatschappij zijn van toepassing:
Transavia: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
Brussels Airlines: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
8.2 Ruimbagage
Ruimbagage kan bij ML Tours worden geboekt worden bij de Boeking, via Mijn ML Tours of achteraf per e-mail of telefoon via Customer Care tijdens de Openingstijden. Wijzigingen die doorgegeven worden via het contact center per telefoon of e-mail worden doorgevoerd na ontvangst van het schriftelijk akkoord en betaling van de Opdrachtgever. Indien ML Tours geen betaling voor de geboekte bagage ontvangt kan zij overgaan tot het annuleren van de volledige boeking. De Opdrachtgever wordt in dat geval niet gerestitueerd.
De geboekte ruimbagage per persoon is beperkt tot het gewicht aangeduid op het Vliegticket. Overgewicht zal in rekening worden gebracht door de Luchtvaartmaatschappij bij het inchecken. Overgewicht kan worden geweigerd door de Luchtvaartmaatschappij, ML Tours aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade die de Passagier door de weigering zou lijden, evenmin wordt de betaalde prijs voor de bagage gerestitueerd.
De voorwaarden voor ruimbagage verschillen per Luchtvaartmaatschappij. De Algemene Voorwaarden van de betreffende Luchtvaartmaatschappij zijn van toepassing:
Transavia: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
Brussels Airlines: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
8.3 Medische bagage
Medische bagage dient de Opdrachtgever zelf voor vertrek door te geven aan de Luchtvaartmaatschappij. De Opdrachtgever of Passagier kan dit doorgeven aan de Luchtvaartmaatschappij door middel van onderstaande links.
Transavia: Medische bagage
Brussels Airlines: Medische bagage
8.4 Huisdieren
Huisdieren moet de Opdrachtgever zelf voorafgaand aan de Vlucht bij de Luchtvaartmaatschappij aanmelden.
De Algemene Voorwaarden van de desbetreffende Luchtvaartmaatschappij zijn van toepassing. Meer informatie kan worden gevonden via onderstaande links.
Brussels Airlines: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
8.5 Bijzondere bagage en verboden voorwerpen
Diverse voorwerpen mogen niet als bagage worden vervoerd. De Passagier en Opdrachtgever dienen Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen na te leven.
Transavia: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
Brussels Airlines: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
Daarnaast zijn er regels voor bijzondere bagage. Naast reguliere ruim- en/of handbagage kan de Opdrachtgever het vervoer van bijzondere bagage (o.a. fietsen, surfplanken, golfuitrusting, rolstoelen) aanmelden. Hiervoor gelden specifieke voorwaarden, die beschikbaar zijn op de website van de Luchtvaartmaatschappij.
Bijzondere bagage dient voorafgaand aan de Vlucht aangemeld te worden bij de Luchtvaartmaatschappij. In het geval van een teveel aan bijzondere bagage of bijzondere bagage die niet aan deze voorwaarden voldoet, kan een extra vergoeding van toepassing zijn. Deze vergoeding wordt op de luchthaven betaald.
De Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij zijn van toepassing:
Transavia Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
Brussels Airlines: Artikel 8 Algemene Voorwaarden en Website
8.6 Beschadiging of verlies van bagage
De aansprakelijkheid van de Luchtvaartmaatschappij bij schade of verlies van bagage (een incident) is beperkt door internationale verdragen.
Bij inchecken ontvangt de Passagier een ontvangstbewijs voor de ruimbagage. Met dit bewijs kan aangifte worden gedaan direct na ontdekken van het incident. Dit doet de Passagier op de luchthaven bij de plaatselijke Luchtvaartmaatschappij. De Passagier ontvangt dan een PIR (Property Irregularity Report). Zonder deze documenten kan de Passagier geen vergoeding krijgen. ML Tours kan geen verantwoordelijkheid aanvaarden voor beschadigde of verloren bagage.
De aansprakelijkheid van de Luchtvaartmaatschappij met betrekking tot vernietiging, verlies of Schade aan bagage wordt geregeld volgens de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij:
Transavia: Artikel 14.3 Algemene Voorwaarden en Website
Brussels Airlines: Artikel 14.3 Algemene Voorwaarden en Website
Artikel 9 Gedrag aan boord
De Passagier kan wegens onbetamelijk gedrag geweigerd worden voor de betrokken en toekomstige Vluchten. De Schade die door het onbetamelijk gedrag daardoor ontstaat zal op de Passagier en/of Opdrachtgever worden verhaald.
De Luchtvaartmaatschappij kan het vervoer op een specifieke Vlucht weigeren of de Passagier de toegang tot alle Vluchten in de toekomst ontzeggen. De betrokken Passagier stelt zich tevens bloot aan gerechtelijke vervolging.
Er wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappijen.
Transavia: Artikel 11 Algemene Voorwaarden
Brussel Airlines: Artikel 11 Algemene Voorwaarden
Artikel 10 Aansprakelijkheid
10.1 Aansprakelijkheidsbeperking
- a. ML Tours neemt bij de uitoefening van haar werkzaamheden als Reisagent de zorgplicht van een goede Opdrachtnemer in acht. ML Tours aanvaardt geen aansprakelijkheid voor handelingen en/of nalatigheden van de Luchtvaartmaatschappij. Er komt een zelfstandige vervoersovereenkomst tot stand tussen de Passagiers en de Luchtvaartmaatschappij. Deze laatste is geen hulppersoon in de zin van art 6:76 BW.
- b. ML Tours is niet aansprakelijk voor de juiste uitvoering van de via haar Website of Kantoren gereserveerde Vlucht. Daarnaast kan ML Tours niet instaan voor de kwaliteit of betrouwbaarheid van de geboekte Vluchten, noch op een goede aansluiting tussen de diverse onderdelen van de geboekte Vlucht.
- c. ML Tours draagt geen verantwoordelijkheid voor foto's, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers die worden uitgegeven door derden (zoals Luchtvaartmaatschappijen).
- d. Voor zover ML Tours zelf toerekenbaar tekort schiet en de Passagier of de Opdrachtgever daardoor (in)directe Schade lijdt (daaronder begrepen Schade wegens gederfd reisgenot), is de aansprakelijkheid van ML Tours beperkt tot maximaal de door ML Tours gefactureerde bedragen voor de uitvoering van de Opdracht.
- e. Indien de Opdrachtgever of een Passagier inbreuk maken op deze Algemene Voorwaarden en/of de Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij, is ML Tours niet aansprakelijk voor bijkomende kosten voor de Passagier en/of Opdrachtgever of Schade die zij lijden.
- f. ML Tours noch de Luchtvaartmaatschappij kan aansprakelijk worden gesteld worden voor eventuele Schade die de Opdrachtgever zou hebben geleden door het verstrekken van onjuiste gegevens.
- g. ML Tours aanvaardt evenmin aansprakelijk indien de Passagier niet beschikt over geldige Reisdocumenten.
- h. ML Tours is niet aansprakelijk voor eventuele toezeggingen van haar personeel en/of derden (waaronder ook begrepen de Luchtvaartmaatschappij), waarbij wordt afgeweken van haar Algemene Voorwaarden of deze van de Luchtvaartmaatschappij, tenzij de toezeggingen schriftelijk door ML Tours zijn bevestigd.
- i. ML Tours sluit alle aansprakelijkheid uit voor elke vergoeding van indirecte Schade, waaronder maar niet uitsluitend wordt begrepen gevolg Schade door het niet of niet tijdig ontvangen van informatie over eventuele wijzigingen in uw Vluchttijden, Vluchtnummer en/of Vluchtroute, gederfde winst, gemiste besparingen en Schade door bedrijfsstagnatie, dan wel voor de overige Schade die de Opdrachtgever c.q. de Passagier lijdt.
- j. ML Tours sluit alle aansprakelijkheid uit voor elke directe en/of indirecte Schade van welke aard dan ook, die het gevolg is van en/of verband houdt met het gebruik van de Website, of met enige tijdelijke onmogelijkheid om deze Website te raadplegen. Hoewel bij het vervaardigen en het onderhouden van de Website de uiterste zorg is nagestreefd en nagestreefd zal worden, kan voor de afwezigheid van eventuele fouten en onvolledigheden niet worden ingestaan. Derhalve aanvaardt ML Tours geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en onvolledigheden. ML Tours kan dan ook geen garantie bieden dat de Website werkt zonder gebreken of dat deze Website en/of de daaraan gekoppelde servers vrij zijn van enige onvolkomenheden. De informatie op de Website is afkomstig van ML Tours en/of van derden. ML Tours is niet aansprakelijk voor- en kan geen garantie geven aangaande de nauwkeurigheid of volledigheid van deze informatie.
10.2 Overmacht
ML Tours aanvaardt evenmin aansprakelijkheid indien de Vlucht of de Overeenkomst van Opdracht niet kan worden uitgevoerd wegens overmacht. Onder overmacht wordt onder meer, maar niet beperkt tot, verstaan elke van de wil van ML Tours onafhankelijke omstandigheid, die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen had kunnen worden en ten gevolge waarvan nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs niet meer door de Passagier en Opdrachtgever van ML Tours kan worden verlangd.
Hiertoe behoren onder meer situaties van politieke instabiliteit (oorlog, oproer, sluiting van vliegvelden, embargo's, beslagleggingen, vijandigheden, internationale onrust, overheidsvoorschriften), weersomstandigheden die de uitvoering van de betrokken vlucht niet toelaten (overstromingen, aardbevingen, orkanen, dichte mist, zware storm, sneeuw of ijzel op de start- of landingsbaan), veiligheidsrisico's (terroristische aanvallen, bommeldingen, kapingen, vordering van het vliegtuig of van stoelen op de vlucht op ambtelijk bevel, brand of ontploffingen, sabotage), onverwachte problemen rond de vliegveiligheid (zoals technische mankementen, gebrekkige of niet werkende luchthavenfaciliteiten door bijvoorbeeld mankementen in navigatiesystemen, ijsbestrijder, opstoppingen bij de security, falen van luchthaveninformatiesystemen), onverwachte omleidingen/uitwijkingen als gevolg van ziekte of geboorte aan boord en/of onhandelbare Passagier(s), epidemieën, stakingen die gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering van de Vervoerder, een besluit van de luchtverkeersleiding met betrekking tot een bepaald vliegtuig op een bepaalde dag, met als gevolg een lange vertraging of de annulering van een of meer vluchten van dat vliegtuig.
10.3 Internationale Verdragen
De aansprakelijkheid van de Luchtvaartmaatschappij wordt geregeld door wetten en internationale verdragen.
De aansprakelijkheid van de Luchtvaartmaatschappijen van de Europese Unie wordt geregeld door de Conventie van Montreal (1999), de verordening (EG) nr. 2027/97 (gewijzigd door verordening (EG) nr. 889/2002), en de verordening (EG) nr. 261/2004.
10.3.1 Schade voor persoonlijk letsel of overlijden
- a. De Luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor aantoonbare Schade geleden in geval van overlijden of lichamelijk letsel van een Passagier, mits het ongeval dat het overlijden of het letsel tot gevolg had, plaatsvond aan boord van het vliegtuig dan wel tijdens in- of uitstappen zoals bepaald in het Verdrag van Montreal;
- b. In geval van aansprakelijkheid ingevolge artikel 10 lid 3.1 sub a zal de Luchtvaartmaatschappij zijn aansprakelijkheid niet uitsluiten of beperken voor Schades tot BTR 128.821 per Passagier. De Luchtvaartmaatschappij is daarentegen niet aansprakelijk voor Schades die voortvloeien uit overlijden of letsel van de Passagier voor zover die meer bedragen dan BTR 128.821 per Passagier, indien de Luchtvaartmaatschappij aantoont dat:
- 1. die Schade niet het gevolg was van de nalatigheid of een andere onrechtmatige handeling of omissie zijdens de Luchtvaartmaatschappij of haar ondergeschikten of Reisagenten; of
- 2. die Schade uitsluitend het gevolg was van de nalatigheid of van een andere onrechtmatige handeling of omissie van een derde.
- c. Indien een Passagier vervoerd wordt wiens leeftijd of geestelijke of lichamelijke toestand zodanig is dat deze een bedreiging of risico voor hem-/haarzelf kan betekenen zal de Luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk zijn voor diens ziekte, letsel, of dood of een verergering van de betreffende ziekte of dit letsel, mits de Schade het gevolg is van die toestand of een verergering daarvan.
- d. Met betrekking tot een vordering ingevolge artikel 11.3.1. sub a zal de Luchtvaartmaatschappij onverwijld en in elk geval uiterlijk 15 dagen nadat de identiteit van de Schadevergoedingsgerechtigde natuurlijke persoon is vastgesteld een voorschot betalen dat toereikend moet zijn om de onmiddellijke economische noden te lenigen en dat evenredig is aan het geleden nadeel.
- e. Onverminderd het bepaalde in artikel 11.3.1 sub d zal in het geval van dood een voorschot aan de Schadevergoedingsgerechtigde natuurlijke persoon niet minder dan de tegenwaarde in EURO van BTR 16.000 per Passagier bedragen.
- f. Een voorschot kan niet beschouwd worden als een erkenning van aansprakelijkheid en kan in mindering worden gebracht op enige opvolgende bedragen die betaald worden wegens aansprakelijkheid van de Luchtvaartmaatschappij, doch kan niet worden teruggevorderd. Terugvordering is wel mogelijk in de gevallen bedoeld wanneer het voorschot onterecht is uitbetaald omdat de betreffende Passagier de Schade door onrechtmatige daad heeft veroorzaakt, of mede veroorzaakt; of indien hij niet de persoon is die tot vergoeding gerechtigd is.
- g. De Luchtvaartmaatschappij behoudt zich alle verhaals- subrogatierechten jegens derden voor.
De Algemene Voorwaarden van de Luchtvaartmaatschappij zijn van toepassing:
Transavia: Artikel 14 Algemene Voorwaarden
Brussels Airlines: Artikel 14 Algemene Voorwaarden
Artikel 11 Rente en incassokosten
De Opdrachtgever die niet tijdig aan zijn betalingsverplichting jegens ML Tours heeft voldaan, is
over het nog verschuldigde bedrag wettelijke rente verschuldigd. De rente is verschuldigd zonder voorafgaande ingebrekestelling.
Voorts is de Opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle in redelijkheid door ML Tours gemaakte buitengerechtelijke kosten.
Artikel 12 Klachten en rechtsvorderingen
Klachten van de Opdrachtgever over de door ML Tours uitgevoerde Opdracht dienen schriftelijk binnen 30 dagen na kennisname door de Opdrachtgever van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij ML Tours te worden ingediend. Binnen één maand na ontvangst van de klacht door ML Tours, ontvangt de Opdrachtgever schriftelijk en inhoudelijk reactie. De klachtenbehandeling zal enkel schriftelijk gebeuren.
Elk recht op schadevergoeding vervalt indien geen rechtsvordering wordt ingesteld binnen 1 jaar gerekend vanaf de uitvoering de Vlucht of datum van het tot schade aanleiding gevende feit.
Artikel 13 Wijzigingen en schrappingen
De oorspronkelijke tekst van deze Algemene Voorwaarden is opgesteld in de Nederlandse taal en altijd leidend bij de uitleg van de hierin opgenomen bepalingen. Als enige bepaling uit deze Algemene Voorwaarden niet geldig, niet bindend, nietig of vernietigbaar is, heeft dit geen gevolgen voor de geldigheid van de overige bepalingen. ML Tours zal zo spoedig mogelijk nadat de ongeldigheid, nietigheid of vernietigbaarheid is gebleken voorzien in een nieuwe bepaling die wel geldig is. ML Tours behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. Tijdens het Boekingsproces zal altijd de meest recente versie van deze Algemene Voorwaarden ter beschikking worden gesteld om te downloaden.
Artikel 14 Toepasselijk recht en bevoegdheid
Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van, of voortvloeien uit, een met ML Tours gesloten overeenkomst en afgenomen dienst, zullen naar keuze van ML Tours worden berecht door de bevoegde rechter te Rotterdam, onder exclusieve toepassing van het Nederlandse recht. Indien een andere rechter volgens de wet bevoegd zou zijn, dan beschikt de Opdrachtgever over één maand nadat hij/zij door ML Tours werd gewezen op onderhavig beding, om schriftelijk kenbaar te maken dat hij/zij wil dat het geschil voor de volgens de wet bevoegde rechter wordt gebracht. Na afloop van deze termijn is de rechter te Rotterdam bevoegd.
Indien het rechtstelsel van een ander land van toepassing zou worden verklaard, blijven onderhavige Algemene Voorwaarden van kracht voor zover zij niet strijdig zijn dwingendrechtelijke wetten van het desbetreffende rechtstelsel.
Artikel 15 Privacy statement
Het Privacybeleid geldt voor alle persoonsgegevens die ML Tours verwerkt als de Opdrachtgever de producten en diensten koopt van ML Tours, wanneer de Website wordt bezocht of de Opdrachtgever of derde op een andere manier contact heeft met ML Tours. Via deze link leest u welke gegevens we vragen en waarvoor ze gebruiken. U ziet wat uw rechten zijn, wie toegang heeft.